1. Analiza witryny i działań konkurencji
- Zanim rozpoczęliśmy optymalizację witryny naszego Klienta, pierwszym i kluczowym krokiem była szczegółowa analiza. Wykorzystując zaawansowane narzędzia marketingowe odnaleźliśmy te elementy, które mogły mieć negatywny wpływ na SEO. Były to między innymi:
- niezoptymalizowane obrazy, które spowalniały ładowanie;
- brak tytułów i opisów meta, które ułatwiają wyszukiwarkom zaindeksowanie strony;
- wygląd i układ graficzny pozostawiające wiele do życzenia - trudno było znaleźć najważniejsze dla użytkowników zakładki, brakowało danych kontaktowych na stronie głównej.
- Kolejnym krokiem analizy było zbadanie aktywności konkurencji. Wzięliśmy pod uwagę firmy z pierwszej strony wyników wyszukiwania Google (ponieważ tam zawsze chcemy się znaleźć). Użyliśmy w tym celu wielu fraz kluczowych związanych z usługami naszego Klienta. Prześledziliśmy aktywność poszczególnych podmiotów pod względem SEO - to pozwoliło nam określić, z kim dokładnie konkurujemy i w jaki sposób można go wyprzedzić.
2. Analiza potrzeb Klienta
Jest dla nas zawsze najważniejszym krokiem przed przystąpieniem do pracy. Podczas rozmowy z klientem, pytaliśmy między innymi:
- Jakim celom ma służyć strona internetowa i jakie są oczekiwane efekty?
- Jakie usługi powinny być na niej reklamowane?
- Czy są działania marketingowe, które Klient chciałby wykonywać sam?
Podczas rozmowy okazało się, że Klient chciałby dodatkowo zareklamować usługę auto-kosmetyki. Była to dla nas bardzo cenna informacja, która wpłynęła na decyzję o zmianie wstępnej strategii.
3. Optymalizacja strony
Po wykonaniu zaawansowanej analizy, przyszedł czas na wprowadzenie następujących zmian na stronie:
- Dodaliśmy numer telefonu na samej górze witryny. Wpłynęło to korzystnie na przebieg kampanii Google Ads i przy wykorzystaniu Map Google. Wiąże się one z dużą aktywnością użytkowników na urządzeniach mobilnych. Widoczny numer telefonu był silną zachętą do szybkiego kontaktu.
- Zoptymalizowaliśmy stronę pod kątem Responsive Web Design - dzięki czemu może się ona dostosowywać do zmian wielkości okienka przeglądarki i jest kompatybilna z urządzeniami mobilnymi.
- Zoptymalizowaliśmy wszystkie obrazy - zmniejszyliśmy ich rozmiar bez utraty jakości - co poprawiło szybkość ładowania. Zdjęcia otrzymały poprawne nazwy. Dodaliśmy także tekst alternatywny, który ułatwia znalezienie obrazów w wyszukiwaniach Google Grafika.
- Zadbaliśmy o zamieszczenie merytorycznych artykułów i przydatnych dla użytkowników informacji na stronie głównej. Zwróciliśmy przy tym uwagę na nagłówki H1 i H2, które ułatwiają robotom Google „zrozumieć” o czym jest dana strona.
- Dodaliśmy tytuły i opisy meta do każdej zakładki na stronie.
- Stworzyliśmy zakładki ofert na stronie głównej, aby ułatwić odwiedzającym strony nawigację i znalezienie usług, których szukają.
- Załączyliśmy opinie klientów z Google na stronę główną, tak aby Klient mógł się nimi „pochwalić”. To korzystnie wpływa na wiarygodność marki i zachęca do kontaktu.
- Dodaliśmy Miejsca Google na mapie, aby dokładnie wskazać lokalizację firmy i ułatwić klientom dojazd.
- Wzbogaciliśmy stopkę: dodaliśmy telefon, linki do usług, informację o godzinach otwarcia, link do profili w mediach społecznościowych.
- „Podpieliśmy” stronę do Google Search Console oraz Google Analytics - narzędzi, które umożliwiają mierzenie statystyk na stronie i postępów optymalizacji.
- Statystyki pokazały, że ponad 50% odwiedzających stronę to osoby na urządzeniach mobilnych - dlatego numery telefonów zmieniliśmy na klikalne, aby możliwe było wygodniejsze zadzwonienie do firmy.
- Przygotowaliśmy ponad 10 tekstów w zakładce Blog/Aktualności, aby zwiększyć ruch na stronie. Przydatna była przy tym analiza słów kluczowych przy pomocy narzędzi marketingowych i Trendy Google. Następnie zostały one podlinkowane wewnętrznie.
- Zmodyfikowaliśmy formularz kontaktowy w zakładce Kontakt, tak aby klient mógł od razu wpisać dane auta i sugerowaną cenę za potencjalną sprzedaż.
Efekty:
- Od momentu rozpoczęcia prac nad stroną, ruch zwiększył się niemal dwukrotnie:
5. Wizytówka Google Moja Firma
Miejsca Google są podstawą dla małej, lokalnej firmy. Choć Klient posiadał już wizytówkę, nie była ona dobrze zoptymalizowana. Wprowadziliśmy następujące zmiany:
- uzupełniliśmy wszystkie dane, tak aby profil był wypełniony w 100%;
- dodaliśmy zdjęcia;
- dodaliśmy produkty i usługi wraz ze zdjęciami oraz linkami do mediów społecznościowych.
Efekty:
- Wizytówka Google Moja Firma jest świetnym narzędziem dla małych firm i poniższe statystyki to potwierdzają. W ciągu jednego kwartału firma klienta została wyświetlona prawie 77 tysięcy razy:
6. Linki sponsorowane Google Ads
Uruchomiliśmy kampanię Google Ads na ustalony okres czasu w celu zwiększenia świadomości istnienia marki oraz pozyskania dodatkowego ruchu na stronie.
7. Reklama w mediach społecznościowych
- Stworzyliśmy profil na serwisie Facebook
- Profil został uzupełniony o dane o firmie, dodaliśmy logo oraz rozpoczęliśmy regularnie publikować posty, w których linkowaliśmy ciekawe wpisy z bloga na stronie.
- Stworzyliśmy profil na serwisie Instagram
- Wykorzystywaliśmy go do publikacji zdjęć pokazujących efekty pracy firmy. Z odpowiednimi hashtagami, opisy i linkami do strony.
- Stworzyliśmy kanał na serwisie YouTube
- Można na nim znaleźć nagrania prezentujące efekty pracy klienta. Filmiki są poprawnie zatytułowane i opisane, zawierają dane o firmie oraz linki do strony głównej.
Obecnie Klient sam prowadzi profile w serwisach społecznościowych. Umożliwiło mu to krótkie szkolenie, w czasie którego przekazaliśmy mu informacje, w jaki sposób powinien to robić. Poniższy wykres pokazuje, że Facebook i kanał YouTube najbardziej przyczyniły się do pozyskania nowych użytkowników z mediów społecznościowych: