WordPress to najpopularniejszy obecnie system zarządzania treścią (CMS) na świecie, który zgodnie z danymi opublikowanymi na stronie w3techs.com wykorzystywany był w 2018 roku przez 59,9% użytkowników. Ponad jedna trzecia wszystkich stron w Internecie działa właśnie w oparciu o WordPress. To platforma blogowa, która obecnie umożliwia także zakładanie pełnoprawnych stron internetowych, a nawet rozbudowanych serwisów. Korzystanie z WordPressa jest bezpłatne. Na tej platformie bez problemów stworzysz witrynę, która umożliwia przedstawienie swojego portfolio lub oferty firmy - nawet jeśli nie dysponujesz specjalistyczną wiedzą techniczną ani umiejętnościami graficznymi. Podpowiadamy, w jaki sposób założyć własny blog na WordPress, na które aspekty zwrócić uwagę podczas konfiguracji oraz przedstawiamy naszą usługę optymalizacji stron stworzonych w oparciu WordPress.
WordPress to platforma blogowa o ogromnych możliwościach - przy jego pomocy możesz zarówno założyć w pół godziny prosty, minimalistyczny blog z gotowego szablonu, jak i stworzyć rozbudowany serwis internetowy dla dużej firmy. Nie wierzysz? Być może przekona Cię fakt, że w oparciu o WordPress swoje strony internetowe prowadzą tacy giganci jak: Forbes, New York Times, Reuters, CNN, Ebay czy Sony. Zanim jednak przystąpisz do zakładania bloga, powinieneś dokładnie przemyśleć, jakim celom będzie on służył, z jakich funkcji zamierzasz korzystać, jakie są Twoje możliwości i oczekiwania. To ustrzeże Cię przed koniecznością przeprowadzania gruntownych (a często także kosztownych) zmian na dalszym etapie, gdy strona będzie już działała.
Pierwszym krokiem przy zakładaniu własnej witryny jest rejestracja domeny - czyli elementu adresu internetowego, który jest podstawowym elementem tożsamości witryny w sieci, zwykle kojarzony z nazwą firmy, marki lub serwisu. Korzystając z WordPressa mamy do wyboru dwa rozwiązania:
Aby móc stworzyć własnego bloga na WordPress, podstawą będzie odpowiedni hosting - czyli usługa wynajmu przestrzeni dyskowej na serwerze - specjalnym komputerze ciągle podłączonym do Internetu, który gwarantuje, że strona będzie ciągle dostępna w sieci. Hosting umożliwiający zainstalowanie WordPressa musi obsługiwać PHP i bazy danych MySQL, w oparciu o które działa system. Obecnie oferta hostingów przystosowanych do obsługi WordPressa jest bardzo szeroka. Wiele popularnych firm świadczących rozwiązania hostingowe proponuje również specjalne autoinstalatory WordPress, które czynią instalację błyskawiczną i sprawiają, że hosting jest w pełni dostosowany do wymagań WordPressa.
Wybór odpowiedniego hostingu nie jest jednak sprawą łatwą. To od jego jakości i parametrów będzie w dużej mierze decydowało to, czy możliwe będzie stałe, niezakłócone korzystanie ze strony, czy poszczególne jej elementy będą się wyświetlały poprawnie i szybko ładowały. Zawsze warto zwracać uwagę na uptime - pojęciem tym określamy czas niezawodnego działania hostingu. Istotna jest również oferowana przestrzeń dyskowa W wielu przypadkach osoby zakładające swój pierwszy blog nie mają jeszcze świadomości, jakich parametrów będą potrzebować. Z tego powodu dobrym wyborem mogą być elastyczne oferty, które pozwalają na łatwą zmianę pakietu na większy w przypadku nagłego wzrostu ruchu.
W przeszłości Instalacja hostingu na WordPress była dość skomplikowana i długotrwała. Obecnie przebiega ona w sposób dość prosty. Konieczne będzie pobranie paczki z oprogramowaniem ze strony http://wordpress.org/download/ i rozpakowanie wszystkich plików w programie takim jak WinRar i przesłanie ich na serwer. Kolejnym krokiem będzie utworzenie bazy MySQL na swoim serwerze zgodnie z poleceniami wyświetlanymi na ekranie i konfiguracja pliku wp-config.php. Może brzmieć to w sposób skomplikowany, jednak cały proces można bardzo uprościć, jednak jeżeli zdecydujemy się wykorzystanie hostingu, który umożliwia uruchomienie autoinstalatora WordPress (to bardzo popularna obecnie opcja) - kolejne kroki będą przebiegały automatycznie.
Gdy posiadamy już hosting i domenę, możemy przejść do wyboru odpowiedniego motywu - jest to zbiór plików, które składają się na wygląd i funkcjonalności bloga. To właśnie motywy WordPress odpowiadają za tę warstwę, która od razu przyciąga wzrok i decyduje o charakterze naszego bloga - layout, menu i zakładki, kolorystykę czy typografię. W Internecie dostępny jest ogromny wybór motywów na WordPressa, które dodatkowo można rozbudowywać i modyfikować, dlatego też nie powinniśmy mieć problemu ze znalezieniem takiego, który odpowiada naszym potrzebom. Szablony WordPress umożliwiają stworzenie dodatkowych podstron, takich jak na przykład Oferta, Blog, Portfolio czy Kontakt.
Możliwości swojego bloga lub strony internetowej na platformie WordPress możesz zwiększać, modyfikując pliki szablonów i instalując wtyczki. Możesz to zrobić korzystając z wbudowanego edytora WordPress lub poprzez zewnętrzne narzędzia. Obecnie wybór bezpłatnych wtyczek do WordPress jest ogromny: obejmują one między innymi: poprawę grafiki i modyfikację szablonów, tworzenie kopii zapasowych, tworzenie systemu komentarzy czy pozyskiwanie adresów e-mail. W miarę rozwoju strony można dowolnie dodawać i usuwać kolejne wtyczki, rozszerzając funkcjonalności strony.
Jeżeli strona, którą zamierzasz założyć, ma być wykorzystywana do celów profesjonalnych, nie wystarczy samo regularne zamieszczanie wpisów. Konieczna będzie również jej optymalizacja - czyli działania, które mają za zadanie dostosować treść, kod programistyczny i grafiki pod kątem wyszukiwarek internetowych i użytkowników.
O ile samo założenie i prowadzenie bloga na WordPress jest stosunkowo proste, to aby czerpać z niego pełnię korzyści , powinniśmy pomyśleć o jego optymalizacji i promowaniu w Internecie Będzie to niezbędne w przypadku wszelkiego rodzaju stron firmowych, portfolio czy sklepów internetowych.. Obecnie nie wystarczy, że w witrynie zamieszczone są bardzo atrakcyjne treści - stron o podobnej tematyce często jest tak dużo, że bez przemyślanej strategii marketingowej internauta ma bardzo niewielkie szanse, by w ogóle do dotrzeć.
Z tego powodu proponujemy kompleksowe usługi z zakresu digital marketingu - marketingu cyfrowego, które obejmują pełne wsparcie w promowaniu witryny: od optymalizacji technicznej, poprzez pozycjonowanie lokalne i pozyskiwanie linków (link building), po wizytówkę Google Moja Firma, kampanie w mediach społecznościowych i linki sponsorowane Google. Dzięki temu osoba zainteresowana określonymi usługami po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę łatwo trafi na Twoją stronę internetową - otrzyma komplet informacji o świadczonej ofercie i trasie dojazdu, co przełoży się na większe zainteresowanie Klientów. Dopracowana i funkcjonalna strona stworzona w oparciu o WordPress będzie Twoją najlepszą wizytówką i może przełożyć się na przełom w karierze lub w rozwoju firmy.