Digital marketing czyli marketing cyfrowy lub online marketing, to wszystkie działania podejmowane przez firmy w Internecie, które służą promowaniu marek w sieci i budowaniu komunikacji z potencjalnymi Klientami. Obecnie z Internetu w Polsce korzysta 27,7 milionów użytkowników (dane z raportu Polskie Badania Internetu maj 2020 r.) co stanowi 78% wszystkich Polaków. Zdecydowana większość z nich wykorzystuje Internet także po to, by zdobywać informacje o punktach świadczących usługi lokalnie. Dzięki temu mogą skutecznie docierać ze swoją ofertą do osób, które są faktycznie nią zainteresowane i przebywają w okolicy. Coraz powszechniejsze korzystanie z urządzeń mobilnych i wykorzystanie opcji geolokalizacji powoduje, że sieć pozwala szybko i skutecznie połączyć Klientów i Przedsiębiorców dostarczających określone produkty lub usługi.
Podstawą skutecznej kampanii marketingowej w Internecie zawsze warto uczynić stronę internetową, która będzie wizytówką firmy - to na niej będą koncentrować się prowadzone przez nas działania promocyjne. Niektóre małe biznesy lokalne posiadają wyłącznie profile w mediach społecznościowych i to za ich pośrednictwem starają się docierać do klientów z okolic. W niektórych przypadkach taka taktyka się sprawdza, jednak warto mieć świadomość, że brak strony internetowej na dalszym etapie rozwoju firmy może utrudnić nam wypłynięcie na głębokie wody. Niekoniecznie musi być to rozbudowany serwis tworzony za wiele tysięcy złotych, skutecznie możemy wypromować nawet prosty blog stworzony w oparciu o WordPressa. Decydujące znaczenie mają jednak dwie kwestie: kontent (zawartość) i optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Już w 1996 roku Bill Gates opublikował esej, w którym opisał, w jaki sposób zamieszczane na stronach internetowych wpływają na odbiór i procesy zakupowe. Jeszcze zanim uruchomiono wyszukiwarkę Google, przewidział, że to treści będą miały fundamentalne znaczenie w świecie rozwijających się technologii. Strona, którą tworzymy, musi być oczywiście przejrzysta i informatywna - musi zawierać wszystkie podstawowe informacje o firmie, o świadczonej usługach i formach kontaktu. Ale musi także przyciągać uwagę. Inspirować. Sprzedawać. To obecnie także jeden z podstawowych czynników (obok linkowania), które wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych ułatwia proces pozycjonowania i sprawia, że internauci łatwiej docierają na Twoją stronę - zwykle również czyni ją również o wiele bardziej funkcjonalną i atrakcyjną dla użytkowników.
Gdy posiadasz już stronę internetową, warto jednym z jej głównych elementów uczynić regularnie prowadzony blog. Będzie to doskonałe źródło atrakcyjnych treści na stronie. W ramach bloga możesz publikować merytoryczne wpisy, w których odpowiadasz na wątpliwości użytkowników związane z działalnością firmy. Możesz w ciekawy sposób prezentować swoją ofertę, przedstawiając ją jako odpowiedź na problemy, których rozwiązania często poszukiwane są w sieci. Dziel się ciekawostkami i przedstawiaj użyteczne wskazówki. Dzielenie się wiedzą może bardzo zaprocentować w przyszłości. To sprawi, że zyskasz renomę eksperta w branży. Gdy odbiorcy będą potrzebowali w przyszłości skorzystać z określonych usług, z dużym prawdopodobieństwem zwrócą się właśnie do Ciebie - specjalisty, którego już trochę poznali i któremu ufają.
Unikalne treści zamieszczane na blogu zwykle przekładają się na zwiększenie ruchu na stronie, a co za tym idzie, także sprzedaży. Wiąże się to również z faktem, że regularnie dodawane nowe wpisy na stronie korzystnie wpływają na pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych - żeby jednak to było możliwe, muszą być one odpowiednio optymalizowane i zawierać określone frazy kluczowe.
Zastanów się, w jaki sposób wyszukujesz informacji w Internecie o produktach i usługach, które Cię interesują. W jaki sposób robią to Twoi znajomi? Zdecydowana większość internautów wpisuje określone hasło w wyszukiwarkę i przegląda jedynie kilka pierwszych propozycji. Odsetek osób, które zaglądają na drugą stronę z wynikami jest marginalny. Z tego powodu tak ważne jest, by właśnie Twoja strona internetowa znalazła się na pierwszych pozycjach wśród wyników wyszukiwania, w przeciwnym wypadku jest bardzo prawdopodobne, że potencjalni klienci zdecydują się na skorzystanie z oferty konkurencji, a do Twojej nawet nie dotrą. Widoczność w wyszukiwarkach internetowych to podstawowy czynnik decydujący o ruchu na Twojej stronie - a często tym samym popularności oferty.
W jakich sytuacjach sprawdzasz informacje o interesujących Cię ofertach? Czy robisz to zawsze w domu, na komputerze, a może na szybko, na smartfonie lub tablecie, chcąc dowiedzieć się tego, czego potrzebujesz w przeciągu kilku sekund? Promując stronę internetową, pamiętaj o nawykach Twoich klientów - wielu z nich korzysta głównie z urządzeń mobilnych. Zadbaj o to, by Twoja strona internetowa dobrze się wyświetlała także na ekranach smartfonów i tabletów. Kluczem do sukcesu Twojej firmy może być pozycjonowanie na frazy lokalne - związane z geolokalizacją. Dzięki temu klient poszukujący usług w konkretnej okolicy, który wpisuje w wyszukiwarkę na przykład "dentysta Łódź" od razu dostanie linka do Twojej witryny.
Drugim z aspektów, który ma decydujący wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych, jest obok zawartości witryny linkowanie. Chcąc wypromować swoją witrynę i skutecznie ją pozycjonować, powinniśmy zadbać także o link building - czyli profil linkowania. Ilość i jakość linków - czyli odnośników prowadzących do naszej strony i poszczególnych elementów w obrębie witryny jest oceniana przez algorytmy Google podczas tworzenia rankingów wyszukiwarki. Z tego powodu powinniśmy starać się o to, by do naszej strony prowadziła duża ilość odnośników ze stron, które wyrobiły już sobie pewną renomę i by umieszczone były one w sposób możliwie jak najbardziej naturalny.
Uzupełnieniem kampanii promocyjnej w oparciu o stronę internetową i pozycjonowanie lokalne warto uczynić wizytówkę Google Moja Firma. To proste, bezpłatne narzędzie, które umożliwia Przedsiębiorcy umieszczenie danych firmy na mapach Google. Dzięki temu każdy, kto przegląda mapę dowie się, że może skorzystać z Twoich usług i od razu otrzyma dogodną trasę dojazdu. To sprawia, że nawet osoby, które po raz pierwszy są w danej okolicy, bez problemu dotrą do Twojego lokalu. Wizytówka Google Moja Firma umożliwia zamieszczenie najważniejszych informacji o Twojej firmie: adresu i numeru telefonu, linka do strony internetowej, informacji o rodzaju świadczonej oferty i godzinach otwarcia. Dodatkowo możesz wykorzystać ją, by zaprezentować zdjęcia lokalu czy produktów, a także zbierać opinie - komentarze zadowolonych Klientów będą najlepszą rekomendacją.
Niestety, stworzenie dopracowanej strony internetowej, jej optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych i pozycjonowanie to procesy, które są bardzo skuteczne, lecz długotrwałe. Jeżeli oczekujesz natychmiastowych efektów, dobrym rozwiązaniem będzie wykupienie płatnych reklam - na przykład w postaci reklam Google Ads - linków wyświetlanych tuż nad organicznymi wynikami wyszukiwania lub reklam na Facebooku. Będą one widoczne od razu po wykupieniu zlecenia i zatwierdzeniu przez moderatora. W ten sposób możesz od razu zacząć zdobywać Klientów. Szybko poinformujesz ich o trwającej promocji. Nie musisz obawiać się dużych kosztów - kampanie rozliczane są w modelu PPC - Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie Media społecznościowe
Ogromną przestrzeń do działań marketingowych dla firm lokalnych oferują także media społecznościowe. Facebook, Instagram, LinkedIn czy inne popularne platformy nie służą wyłącznie rozrywce. To miejsca, gdzie z powodzeniem możesz stworzyć profil swojej firmy, promować swoje produkty, nawiązywać i podtrzymywać relacje ze swoimi Klientami - na przykład zachęcając ich do interakcji i komentarzy, dzieląc się ciekawostkami z działalności firmy czy organizując konkursy z drobnymi nagrodami. W ten sposób stworzysz i zintegrujesz społeczność skupioną wokół Twojej marki.
Internet oferuje całą gamę możliwości by skutecznie wypromować firmę lokalną. W wielu przypadkach koszty kampanii opartych na digital marketingu są znacznie niższe niż w przypadku tradycyjnych form reklamy, jednocześnie pozwalając na osiąganie znacznie lepszych możliwości dzięki precyzyjnemu docieraniu do wybranej grupy docelowej. Oczywiście, część z opisanych wyżej czynności można przeprowadzić samodzielnie. Niektóre z nich wymagają jednak specjalistycznej, technicznej i marketingowej wiedzy. Oferujemy pełne wsparcie małym i średnim firmom przy prowadzeniu kampanii - w zakresie dostosowanym do indywidualnych potrzeb.