781 342 320     
 [email protected]
6 lipca, 2020

Dlaczego link building wciąż gra ważną rolę w pozycjonowaniu?

Specjaliści w zakresie pozycjonowania są zgodni: link building pozostaje nadal jednym z najważniejszych elementów strategii SEO. W branży panuje nawet powiedzenie: "If content is king, links are queen" (z ang. "Jeżeli kontent jest królem, linki są królową"). Obecnie nie da się już skutecznie wypromować strony internetowej bez pozyskiwania wartościowych linków – nawet jeśli zamieszczamy na niej bardzo atrakcyjne treści. Istnieją jednak liczne kontrowersje odnośnie tego, które metody zdobywania linków są dozwolone, skuteczne i przyniosą wymierne korzyści. Wyjaśniamy.

pozyskiwanie linków link building

Link building - na czym polega?

Terminem link building określa się proces zdobywania linków - hipertekstowych odnośników, które po kliknięciu prowadzą do naszej witryny. Jest to jeden z najważniejszych procesów, jakie mają wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce. Ranking Google tworzony jest przez zaawansowane algorytmy, które uwzględniają ponad 200 różnego rodzaju czynników, wśród których linkowanie odgrywa bardzo ważną rolę. W zależności od tego, jakie linki i gdzie publikujemy, możemy nie tylko przekierować dodatkowy ruch na naszą stronę, ale i wzmocnić jej widoczność w Google.

W zależności od zastosowanego kryterium, linki możemy podzielić na:

  • linki wewnętrzne (pomagające określić strukturę witryny) i zewnętrzne - spoza witryny
  • pod względem formy - na tekstowe i graficzne;
  • pod względem widoczności dla robotów Google - linki dofollow i nofollow - jedynie te pierwsze są uwzględniane w rankingach Google, jednak warto stosować zarówno jedne, jak i drugie, by zachować naturalny profil linkowania;
  • według opisów: adres URL, brand (nazwa firmy), neutralne (link, źródło), EMA (Exact Match Anchor) - zawierające dokładne słowo kluczowe).

Dlaczego właściwie linkowanie jest tak ważne?

Linki od początku stanowiły podstawowe kryterium w rankingach Google - co wynika z faktu, że często przesądzały o popularności i wiarygodności witryny. Internauci sami z siebie chętnie dzielą się treściami, które uważają za ciekawe, warte uwagi i odnotowania. Strony internetowe, do których prowadziły liczne odnośniki z różnych miejsc w sieci, były uznawane za warte promowania także przez algorytmy Google. Oczywiście bardzo szybko pojawiły się osoby, które szukały sposobu na to, by poprawić swoje statystyki, a tym samym trafić na pierwsze pozycje w wyszukiwarce. Zaczęły się rozwijać pierwsze strategie link buildingu: początkowo algorytmy tak samo traktowały różne rodzaje linków, a nawet bardzo proste, uważane dzisiaj za "amatorskie" działania pozwalały osiągać dobre efekty., Powszechne było spamowanie za pomocą botów na forach czy w komentarzach albo kupowanie dużej ilości linków na stronach stworzonych wyłącznie w tym celu.

Przełomowym momentem był rok 2012, gdy Google uruchomiło algorytm Pingwin. Od tego czasu wyszukiwarka coraz skuteczniej wdraża narzędzia, które za mają za zadanie walczyć z niskiej jakości, spamerskimi wpisami, linkami zdobywanymi poprzez katalogi typu "pressel page" i różnego rodzaju systemy wymiany.  Wprowadzane w ostatnich latach algorytmy pozwalają coraz skuteczniej odróżnić wartościowe i użyteczne dla użytkownika treści od tych stworzonych wyłącznie na potrzeby wyszukiwarek. To samo dotyczy linków pozyskiwanych masowo z niskiej jakości stron. Czy to oznacza, że link building się już nie opłaca? Wręcz przeciwnie, linki nadal pozostają jednym z najważniejszych czynników w rankingu Google. Jeżeli nie zadbamy o ich systematyczne zdobywanie, konkurencja bardzo szybko nas wyprzedzi. Warto jednak pamiętać, że od ilości linków znacznie ważniejsza jest ich jakość i naturalny profil.

link building co to jest
link building co to jest

Jak skutecznie stworzyć wartościowy profil linkowania?

Kolejne wersje algorytmu Pingwin bardzo skutecznie radzą sobie z usuwaniem z rankingów Google stron, których profil linków budzi zastrzeżenia podejrzenia co do "sztucznego" podbijania pozycji, dlatego też tak ważne jest, by zamieszczane linki wyglądały możliwie jak najbardziej naturalnie. Jak to osiągnąć? Nasza agencja stawia przede wszystkim na publikację jak najwyższej jakości treści, zarówno na pozycjonowanych stronach, jak i u zewnętrznych wydawców. Pozyskujemy linki jedynie ze źródeł o określonej renomie, które spełniają nasze "żelazne zasady" - atrakcyjny, unikalny kontent, ograniczona maksymalna liczba linków na podstronie, ostrożność wobec linków typu "exact match". Wybieramy strony powiązane tematycznie, interesujące dla użytkowników, takie jak lokalne i ogólnopolskie katalogi branżowe czy artykuły sponsorowane w pismach specjalistycznych i w prasie regionalnej.

Czym się kierować przy wyborze odpowiednich źródeł linków?

  • Adekwatnością - strony, z których linkujemy powinny być przynajmniej do pewnego stopnia zbieżne tematycznie z naszą witryną. Nie ma sensu zamieszczać linków do sklepu ze zdrową żywnością na portalu budowlanym, mogą się natomiast sprawdzić w serwisach kobiecych, o gotowaniu, czy dla osób uprawiających sport. Zdobywając linki, zawsze myślimy o tym, pomiędzy jakimi stronami istnieją "naturalne" przepływy ruchu.
  • Jakością witryny -  nie warto gromadzić linków ze "śmieciowych" witryn. Może się wydawać,że jest to do pewnego stopnia określenie subiektywne, jednak zawsze warto zwrócić uwagę, jak długo istnieje witryna, jakie treści są zamieszczane, czy jest na niej duży ruch, czy nie zawiera wpisów typowo "spamerskich". Oczywiście, najlepiej pozyskiwać linki ze stron, które same osiągają wysoką pozycję w Google.
  • Zróżnicowaniem - warto pozyskiwać linki z różnego rodzaju witryn, działających w oparciu o zróżnicowane skrypty - nie ograniczać się jedynie do, na przykład, katalogów branżowych, ale również starać się zdobywać linki w różnego rodzaju serwisach, prasie specjalistycznej i lokalnej, na blogach czy w mediach społecznościowych. Dużą wartość mogą mieć strony prestiżowych firm, ogólnopolskich lub światowych koncernów medialnych czy witryny rządowe - zdobycie linków z takich miejsc jest jednak trudne.

Czego absolutnie nie należy robić w celu pozyskania linków dla swojej witryny?

  • spamować na forach i w komentarzach  (tym bardziej nie zakładać wielu kont, by prowadzić dyskusje samemu ze sobą;)
  • uczestniczyć w różnego rodzaju systemach wymiany linków;
  • używać automatów do dodawania postów i komentarzy;
  • wysyłać natarczywych wiadomości do nieznanych osób z prośbą o zamieszczenie linka;
  • publikować niskiej jakości wpisów na stronach typu "presell page";

Jak w takim razie zdobywać wartościowe linki? Na pewno stosując się do Wskazówek dla webmasterów - są one jednak dość skomplikowane i często się zmieniają, dlatego też najpewniejszym sposobem na uniknięcie kosztownych błędów będzie powierzenie tego zadania doświadczonym specjalistom SEO. Służymy pomocą.

dlaczego link building jest ważny

Kompleksowa strategia i poszukiwanie kreatywnych metod pozyskiwania linków

Planując kampanię, warto mieć na uwadze, że działamy w zupełnie innym Internecie niż ten, z którego korzystaliśmy 10-15 lat temu. Obecnie w sieci jest zbyt dużo treści i tylko najlepsze z nich mają szanse się przebić. Na nikim nie robią już wrażenia nachalne posty promocyjne na przypadkowych forach, a algorytmy Google z łatwością radzą sobie z wychwyceniem spamu w postaci wysyłanych masowo linków.  Wychodzimy z założenia, że link building nie powinien być celem samym w sobie, a wspierać całościową strategię Twojej firmy.  Osobom zainteresowanym usługami w zakresie marketingu internetowego w Warszawie proponujemy kompleksowe wsparcie w zakresie pozyskiwania linków, które poprzedza optymalizacja stron www. Oferujemy skuteczne pozycjonowanie lokalne i na frazy ogólne, reklamę w mediach społecznościowych, a także szybkie efekty w ramach kampanii Linki sponsorowane Google. To działania, które skutkują Za każdym razem staramy się przy tym dopasować swoje działania do potrzeb Klienta i myśleć nieszablonowo - zawsze dodajemy linki do katalogów, ale na tym nie poprzestajemy - w każdej branży istnieją również bardziej nieoczywiste, kreatywne metody zdobywania linków, których zawsze poszukujemy.

Korzyści z przemyślanej strategii link building - nie tylko pozycjonowanie

Link building bez wątpienia jest - i pozostanie - jednym z najważniejszych czynników decydujących o pozycji w strony w wyszukiwarce Google. Warto mieć jednak świadomość, że przemyślana strategia zdobywania linków oznacza zwykle dla firmy znacznie więcej korzyści:

  • Większy ruch na stronie - nie tylko ze względu na lepszą pozycję witryny w wyszukiwarce, lecz przede wszystkim dzięki zapewnieniu użytkownikom szerokiego dostępu do witryny i poszczególnych jej treści. Jeżeli linki będą pojawiać się na stronach powiązanych tematycznie, które są często odwiedzane przez internautów, w interesującym kontekście - część z nich zajrzy także na naszą stronę. Obecnie zdecydowana większość Klientów poszukuje informacji o produktach i usługach w Internecie Link building tworzy kanały, które pozwalają na dotarcie do Twojej oferty.
  • Większa rozpoznawalność marki - duża ilość linków powoduje, że strona utrwala się w świadomości odbiorców i pozwala im dotrzeć do oferty. Być może nie planują oni od razu skorzystania z konkretnej usługi, lecz w przyszłości, gdy będą mieli taką potrzebę, skojarzą sobie naszą firmę. To szansa by się wyróżnić i zaistnieć na rynku.
  • Większa renoma marki - linki pozyskiwane z wartościowych źródeł, takich jak prasa lokalna, dbające o jakość portale tematyczne czy cieszące się dużym zaufaniem blogi przekładają się na większą renomę marki. Klienci zwykle chętniej skorzystają z oferty firmy, która została polecona przez ulubionego blogera czy w serwisie, który chętnie czytają niż z anonimowej.
  • Możliwość dotarcia do grupy docelowej - jeżeli linki będą pojawiać się na stronach powiązanych tematycznie, dotrzemy do osób, które faktycznie mogą być zainteresowane konkretnymi produktami lub usługami. Możemy wręcz przedstawiać - oczywiście subtelnie - produkt jako odpowiedź na konkretne pytanie lub problem.
  • Łatwiejszy kontakt dzięki wpisom w katalogach branżowych - katalogi branżowe umożliwiają przedstawienie krótkiego opisu działalności firmy i podanie jej danych - dzięki temu kontakt jest szybszy i wygodniejszy.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram