Specjaliści w zakresie pozycjonowania są zgodni: link building pozostaje nadal jednym z najważniejszych elementów strategii SEO. W branży panuje nawet powiedzenie: "If content is king, links are queen" (z ang. "Jeżeli kontent jest królem, linki są królową"). Obecnie nie da się już skutecznie wypromować strony internetowej bez pozyskiwania wartościowych linków – nawet jeśli zamieszczamy na niej bardzo atrakcyjne treści. Istnieją jednak liczne kontrowersje odnośnie tego, które metody zdobywania linków są dozwolone, skuteczne i przyniosą wymierne korzyści. Wyjaśniamy.
Terminem link building określa się proces zdobywania linków - hipertekstowych odnośników, które po kliknięciu prowadzą do naszej witryny. Jest to jeden z najważniejszych procesów, jakie mają wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce. Ranking Google tworzony jest przez zaawansowane algorytmy, które uwzględniają ponad 200 różnego rodzaju czynników, wśród których linkowanie odgrywa bardzo ważną rolę. W zależności od tego, jakie linki i gdzie publikujemy, możemy nie tylko przekierować dodatkowy ruch na naszą stronę, ale i wzmocnić jej widoczność w Google.
W zależności od zastosowanego kryterium, linki możemy podzielić na:
Linki od początku stanowiły podstawowe kryterium w rankingach Google - co wynika z faktu, że często przesądzały o popularności i wiarygodności witryny. Internauci sami z siebie chętnie dzielą się treściami, które uważają za ciekawe, warte uwagi i odnotowania. Strony internetowe, do których prowadziły liczne odnośniki z różnych miejsc w sieci, były uznawane za warte promowania także przez algorytmy Google. Oczywiście bardzo szybko pojawiły się osoby, które szukały sposobu na to, by poprawić swoje statystyki, a tym samym trafić na pierwsze pozycje w wyszukiwarce. Zaczęły się rozwijać pierwsze strategie link buildingu: początkowo algorytmy tak samo traktowały różne rodzaje linków, a nawet bardzo proste, uważane dzisiaj za "amatorskie" działania pozwalały osiągać dobre efekty., Powszechne było spamowanie za pomocą botów na forach czy w komentarzach albo kupowanie dużej ilości linków na stronach stworzonych wyłącznie w tym celu.
Przełomowym momentem był rok 2012, gdy Google uruchomiło algorytm Pingwin. Od tego czasu wyszukiwarka coraz skuteczniej wdraża narzędzia, które za mają za zadanie walczyć z niskiej jakości, spamerskimi wpisami, linkami zdobywanymi poprzez katalogi typu "pressel page" i różnego rodzaju systemy wymiany. Wprowadzane w ostatnich latach algorytmy pozwalają coraz skuteczniej odróżnić wartościowe i użyteczne dla użytkownika treści od tych stworzonych wyłącznie na potrzeby wyszukiwarek. To samo dotyczy linków pozyskiwanych masowo z niskiej jakości stron. Czy to oznacza, że link building się już nie opłaca? Wręcz przeciwnie, linki nadal pozostają jednym z najważniejszych czynników w rankingu Google. Jeżeli nie zadbamy o ich systematyczne zdobywanie, konkurencja bardzo szybko nas wyprzedzi. Warto jednak pamiętać, że od ilości linków znacznie ważniejsza jest ich jakość i naturalny profil.
Kolejne wersje algorytmu Pingwin bardzo skutecznie radzą sobie z usuwaniem z rankingów Google stron, których profil linków budzi zastrzeżenia podejrzenia co do "sztucznego" podbijania pozycji, dlatego też tak ważne jest, by zamieszczane linki wyglądały możliwie jak najbardziej naturalnie. Jak to osiągnąć? Nasza agencja stawia przede wszystkim na publikację jak najwyższej jakości treści, zarówno na pozycjonowanych stronach, jak i u zewnętrznych wydawców. Pozyskujemy linki jedynie ze źródeł o określonej renomie, które spełniają nasze "żelazne zasady" - atrakcyjny, unikalny kontent, ograniczona maksymalna liczba linków na podstronie, ostrożność wobec linków typu "exact match". Wybieramy strony powiązane tematycznie, interesujące dla użytkowników, takie jak lokalne i ogólnopolskie katalogi branżowe czy artykuły sponsorowane w pismach specjalistycznych i w prasie regionalnej.
Jak w takim razie zdobywać wartościowe linki? Na pewno stosując się do Wskazówek dla webmasterów - są one jednak dość skomplikowane i często się zmieniają, dlatego też najpewniejszym sposobem na uniknięcie kosztownych błędów będzie powierzenie tego zadania doświadczonym specjalistom SEO. Służymy pomocą.
Planując kampanię, warto mieć na uwadze, że działamy w zupełnie innym Internecie niż ten, z którego korzystaliśmy 10-15 lat temu. Obecnie w sieci jest zbyt dużo treści i tylko najlepsze z nich mają szanse się przebić. Na nikim nie robią już wrażenia nachalne posty promocyjne na przypadkowych forach, a algorytmy Google z łatwością radzą sobie z wychwyceniem spamu w postaci wysyłanych masowo linków. Wychodzimy z założenia, że link building nie powinien być celem samym w sobie, a wspierać całościową strategię Twojej firmy. Osobom zainteresowanym usługami w zakresie marketingu internetowego w Warszawie proponujemy kompleksowe wsparcie w zakresie pozyskiwania linków, które poprzedza optymalizacja stron www. Oferujemy skuteczne pozycjonowanie lokalne i na frazy ogólne, reklamę w mediach społecznościowych, a także szybkie efekty w ramach kampanii Linki sponsorowane Google. To działania, które skutkują Za każdym razem staramy się przy tym dopasować swoje działania do potrzeb Klienta i myśleć nieszablonowo - zawsze dodajemy linki do katalogów, ale na tym nie poprzestajemy - w każdej branży istnieją również bardziej nieoczywiste, kreatywne metody zdobywania linków, których zawsze poszukujemy.
Link building bez wątpienia jest - i pozostanie - jednym z najważniejszych czynników decydujących o pozycji w strony w wyszukiwarce Google. Warto mieć jednak świadomość, że przemyślana strategia zdobywania linków oznacza zwykle dla firmy znacznie więcej korzyści: